28 Manieren Om Als Man Je Vruchtbaarheid Te Verbeteren

28 Tips En Manieren Om Als Man  Je Vruchtbaarheid Te Verbeteren

 

Af en toe krijgen we mailtjes van lezers over hoe je als man je vruchtbaarheid kunt verbeteren. Laten we beginnen met wat feitjes:

  • Het gemiddelde stel doet er ongeveer een half jaar over om zwanger te raken, en moeten daarvoor gemiddeld 104 keer seks voor hebben. 28
  • Dit komt neer op een gemiddelde van ongeveer 4x per week. Bij 25-50% 4 van de stellen die er (nog) langer over doen, is de man de schuldige.

Ook al heb je een zaadlozing, dat betekent nog niet dat je vruchtbaar bent. Voor de zekerheid kan je altijd een spermatest uitvoeren. Veel mannen die onvruchtbaar zijn, weten dit niet eens.

Gelukkig hoeft dit niet permanent te zijn. In de moderne tijd spelen er veel factoren mee die een ongunstige invloed hebben op je vruchtbaarheid.

Daarom hebben wij dit artikel geschreven. 28 tips en manieren voor  mannen om je vruchtbaarheid te verbeteren. Onderstaande punten spelen een sleutelrol in dit proces.

 

10 Supplementen & Voedingsmiddelen Om Je Vruchtbaarheid Te Verhogen

 

CAUTION:  Always check with your doctor before taking a supplement.  It is his or her job to know the latest research on fertility.

 

1) Zink.

Te weinig zink in je lichaam heeft een negatieve invloed op je vruchtbaarheid. En op je testosteronspiegel. We quoten een onderzoek “Studies hebben aangetoond dat zinktherapie resulteert in een significante verbetering in de qualiteit van sperma, met toenames in de de dichtheid van sperma, beweeglijkheid en een hogere kans op conceptie en zwangerschap.”

 

2)  L-arginine.

Een tekort aan l-arginine kan leiden tot een lagere hoeveelheid spermacellen. Meerdere onderzoeken (1, 2, 3 ) hebben l-arganine succesvol gebruikt om de vruchtbaarheid te verbeteren, als ook de hoeveelheid sperma.

 

3) Vitamine E.

Vitamine E wordt in je sperma opgeslagen. Dierproeven hebben aangetoond dat het de beweeglijkheid en ook de levensduur van het sperma ten goede komt.

 

4) Fruit en groente.

Zijn gezond in bijna elk opzicht, dus komt het als een verrassing dat deze twee ook een positieve invloed hebben op de kwaliteit van je sperma?  En onthoud: organisch is beter.  Conventionele fruit en groente zijn vaak bespoten met gifstoffen, en deze pesticiden hebben een negatieve invloed op je vruchtbaarheid.

 

5) CoQ10.

CoQ10 is meer dan alleen een antioxidant: het is ook betrokken bij de energieproductie. En blijkbaar geeft CoQ10 ook energie aan je sperma stellen. Onderzoek laat zien dat bij mannen met vruchtbaarheid problemen, 60 mgCoQ10 per dag de beweeglijkheid van het sperma en de kans op bevruchting significant verhoogd.

Een ander onderzoek laat zien dat CoQ10 niet alleen gecorreleerd was met de beleefdheid van sperma, maar ook met de totale hoeveelheid spermacellen.

Uit onderzoek uit 2004 blijkt wederom dat CoQ10 suppletie zorgt voor meer en beweeglijker sperma. De testpersonen in dit onderzoek waren mannen van 25 tot 39 jaar, en ze namen een redelijk hoge dosis van 200 mg/per dag gedurende zes maanden.

 

 

6) Ejaculatie.

Verrassing: klaarkomen is goed voor je sperma. Waarschijnlijk omdat je spermacellen minder tijd in de opslag liggen, is het van betere kwaliteit en heeft het minder DNA-schade. Hitte, oxidatieve schade en andere factoren kunnen sperma beschadigen als het in je lichaam zit. In een recentelijk onderzoek werd mannen met vruchtbaarheidsproblemen gevraagd 1 keer per dag klaar te komen, en dat hielp significant met het verminderen van DNA-schade.

 

7) Progesteron.

Hyperactivatie van sperma klinkt misschien niet zo goed, maar het is wel degelijk belangrijk om de eicel te bevruchten. Progesteron is  een van de belangrijkste factoren dat hiervoor verantwoordelijk is. (bron) Je kan je progesteronwaarden latan checken door het doen van een hormonen speeksel test PLUS. Het bijkomende voordeel van zo’n test is dat meteen je testosteron, DHEA en je cortisol worden gemeten.

 

 

 

 

8) Tongkat Ali (Eurycoma Longfolia).

Deze plant heeft in een aantal onderzoeken op dieren aangetoond de vruchtbaarheid bij mannen enorm te verbeteren. Een onderzoek op ratten toonde aan dat niet alleen de testostosteronwaarden in het bloed stegen, maar ook in de testikels. De beweeglijkheid, morfologie en de hoeveelheid sperma verbeterden allemaal. Een ander bijkomend voordeel van Tongkat Ali is dat het ook verband heeft met  het libido, zoals is gebleken uit een aantal dierstudies (1,2)

Koreaanse Ginseng (Panax) Vruchtbaarheid

 

9) Panax ginseng (Koreaanse ginseng).

Een onderzoek op ratten laat zien dat Koreaanse ginseng bevorderlijk is voor het sperma. De ratten die Koreaanse ginseng  suppletie kregen, hadden meer en beweeglijker sperma. Dit is verder op onderzocht in een klein onderzoek op mannen, en de bevindingen zijn bevestigd: Koreaanse ginseng verbeterd je vruchtbaarheid.

 

10) Granaatappel:

Fruit en groente in het algemeen zijn goed voor je vruchtbaarheid. Het komt dus niet als een verrassing: uit onderzoek is gebleken dat granaatappel de kwaliteit van het sperma verhoogd.  Het heeft ook een bevordelijke werking op je potentie, omdat het rijk is aan stikstof.

18 Dingen Die Een Negatieve Invloed Hebben Op Je Vruchtbaarheid

 

1) Pesticiden:

De universiteit van Harvard heeft recentelijk ontdekt dat pesticiden in fruit en groente, invloed kunnen hebben op de hoeveelheid sperma en de vruchtbaarheid.  De onderzoekers namen een aantal gezonde mannen en onderzochten ze aan de hand van een aantal bekende vruchtbaarheidsfactoren.

Nog steeds ontdekten zij een verband gebaseerd op de consumptie van pesticiden. Het is niet helemaal zeker, maar het kan helpen verklaren waarom de kwaliteit en kwantiteit van het sperma zo is afgenomen in de laatste paar decennia.  Nogmaals, koop zo veel mogelijk organisch voedsel.

 

2) Hitte.

Je hebt dit misschien al vaker gehoord, maar warmte en sperma gaan niet goed samen. Je testikels hangen niet voor niets in een zakje uit je lichaam. Draag dus ruimzittende kleding (kilt hoeft niet, mag wel), neem geen hete douches of baden, en zet je laptop niet op je schoot neer. Je kan zelfs verkoelend ondergoed aanschaffen (af link).

 

3) Scrotaal vet.

Vet in het gebied van het scrotum (je ballen). Het probleem is dat vet in dit gebied de werking heeft van een lekker warm winterdekentje, en zo de temperatuur van je sperma laat stijgen. En zoals je net hebt gelezen, is dit zeer onwenselijk. Een onderzoek toonde aan dat 5 van de 6 mannen met vruchtbaarheidsproblemen veel scrotaal vet hadden.

Een ander onderzoek ontdekte dat een lipectomy, een chirurgische ingreep waarmee vet wordt verwijderd, een enorme verbetering in de hoeveelheid en beweeglijkheid van sperma, en zo ook de hoeveelheid zwangerschappen bewerkstelligt. En wat is de oorzaak van scrotaal vet? Te dik zijn.

 

4) Overgewicht.

Als je een beetje een buikje hebt, moet je weten dat dit geassocieerd wordt met verminderde vruchtbaarheid. Een bierbuik kan de kans op zwangerschap verkleinen. Een hogere BMI staat in verband met mannelijke vruchtbaarheid.

Dit onderzoek bijvoorbeeld, dat ontdekte dat mannen met vruchtbaarheidsproblemen 13 keer zo veel kans hadden om  ook te dik te zijn.  met een hoge BMI (>30).  Veel onderzoeken hebben we deze vondst bevestigd. Een onderzoek ging hier op detail in. Bij 81 onvruchtbare mannen werd de totale hoeveelheid sperma, de beweeglijkheid van sperma, en het zaadvolume allemaal negatief gecorreleerd met verschillende combinaties van de buik omtrek, de heupomtrek en bij BMI. (bron)

Waarom zijn deze extra pondjes toch zo probleem bij zwangerschappen? Drie simpele redenen

  • minder testosteron
  • meer oxidatieve stress ( wat ook schadelijk kan zijn voor sperma DNA)
  • hoge temperaturen in het scrotum ( meer zetten dat gebied, de leider van een meer zittende levenswijze)

Het hebben van overgewicht kan ook de hoeveelheid follikel stimulerend hormoon ( FSH) & luteiniserend hormoon ( LH ) in je lichaam doen afnemen. dit is ook een risicofactor.

 

5. Stress.

Iedereen weet dat stress niet goed voor is: het  heeft een destructieve werking op je brein, je aderen en je testosteron spiegel.  Je kan kan misschien al raden waar het nog meer niet goed voor is: stress kan vruchtbaarheidsproblemen veroorzaken. Dit is waarschijnlijk omdat stress de testosteronspiegel vermindert.

Onderzoekers hebben ontdekt hoe stress je testosteron spiegel precies doet afnemen: zes te maken met een klein enzym genaamd 11ßHSD-1led 11ßHSD-1.  Je lichaam produceert meeste van je testosteron in de Leydig cellen. Dit enzym houdt cortisol, het voornaamste stresshormoon, van het onderdrukken van je testosteron. Het zet letterlijk de remmen op cortisol, zodat het de testosteronmoleculen niet vernietigd.

Maar in tijden van stress, produceert lichaam simpelweg veel te veel cortisol vs. 11ßHSD-1 binnen leidt tot een afname van het testosteron productie. En alles dat de testosteron spiegel doet afnemen, is slecht voor je vruchtbaarheid.

Ook: onderzoekers van Berkeley hebben aangetoond dat cortisol van de bijnieren de uitstoot van GnRH doet afnemen. zo produceert je lichaam minder testosteron en oestrogeen, en meer GnRH. Dit is niet goed voor je vruchtbaarheid. Als je kinderen wilt, moet je relaxen.

 

6) Verzadigd vet.

Een aantal recente onderzoeken hebben laten zien dat een dieet rijk aan verzadigde vetzuren . Eén van de studies toonde dat een dosering afhankelijk respons op verzadigd vet: Hoe meer verzadigd vet je binnenkrijgt, hoe minder vruchtbaar je wordt.  De effecten van verzadigd vet op de vruchtbaarheid waren zo krachtig, dat de onderzoekers speculeerden dat verzadigd vet de reden kan zijn van de toename in onvruchtbaarheid die we recent zien in veel verschillende landen.

“Onze bevinden zijn potentieel voor groot publiek belang, omdat veranderingen in het dieet over de laatste decennia onderdeel kunnen zijn van de verklaring voor het recentelijk gerapporteerde hoge frequentie van subnormale menselijke spermahoeveelheden. Een afname van de consumptie van verzadigd vet kan gunstig zijn voor j algemene gezondheid alsook voor de gezondheid van j voortplantingssysteem.

 

 

7) TRT/Androgel/Testim/Anabolen.

Wees voorzichtig met testosterontherapie als je probeert je partner zwanger te maken. Ook als je iemand anders partner probeert zwanger te maken trouwens. Testosteron suppletie in elke vorm kan de hoeveelheid luteïniserend hormoon en follikel stimulerend hormoon (FSH) doen afnemen, en kan leiden tot minder sperma en een verminderde vruchtbaarheid.

TRT vereist een uroloog of een endocrinoloog die gespecialiseerd is in dit gebied, en je nauwkeurig kan monitoren.

 

8) Spataderen.

Spataderen in en rondom het gebied van de testikels specifiek te zijn.Een aantal onderzoeken hebben laten zien dat ze de vruchtbaarheid verminderen, terwijl anderen juist hebben laten zien dat ze dat niet doen. Volgens WebMD: ongeveer 10-15% van alle mannen hebben last van spataderen in de testikels, en dit kan de werking van het sperma beïnvloeden. (bron) hetzelfde artikel rept over een nieuwe, minimaal invasieve behandeling  waarbij gebruik gemaakt wordt van een klein katheter. deze behandeling is aangetoond de activiteit en verwijt van sperma significant te verbeteren. 26% van de  geteste koppels werden zes maanden later zwanger. nogmaals, een specialist wordt zeer aangeraden als je dit probleem hebt.

Spataderen en de verminderde bloedtoevoer naar de testikels kan invloed hebben op de gele werking van de testikel. Dus ook op de aanmaak van testosteron.

Een onderzoek laat zien dat een ingreep om spataderen in de testikels te behandelen, de testosteronspiegel met gemiddeld 28% doet stijgen. Het onderzoek gedaan was een testgroep van 53 onvruchtbare mannen.

9) Soja.

Kijk uit met soja. Een recent onderzoek waarbij mannen een halve portie of meer soja tot zich namen, ongeveer 41 miljoen minder spermacellen hadden per ml, dan mannen die geen soja aten. Andere parameters  ( zoals de beweeglijkheid en kwaliteit van het sperma , en het volume van de ejaculatie). Maar goed, soja zorgt voor minder sperma, en dit kan zeker invloed hebben op je vruchtbaarheid.

 

10) Hasj en wiet.

Naast problemen met de vruchtbaarheid, kunnen wiet en hasj ook je hormonen beïnvloeden, zoals je testosteronspiegel. Ook is regelmatig gebruik van kunnen best niet goed voor je erecties. Zo af en toe een jointje kan geen weinig kwaad, maar chronisch gebruik zal eventueel problemen opleveren.

 

11) Excotoxines.

Deze vervelende chemicaliën, die veel voorkomen in verschillende producten je supermarkt, kun je vruchtbaarheid om zeep helpen.

 

12) Viagra.

Viagra heeft conficterende onderzoeksresultaten op zijn naam. Een laboratorisch onderzoek dat laatste in dat Viagra een negatieve invloed heeft op het sperma. dit is alleen bewezen in het laboratorium, en is nog niet getest in het menselijk lichaam.

De onderzoekers ontdekten dat Viagra het sperma over stimuleerde. Het heeft namelijk invloed op een proces dat ook wel de “acrosome reactie”  wordt genoemd. In dit proces laten spermacellen enzymen vrij, om zijn weg te banen naar de eicel voor bevruchting. Dit gebeurt primair door meer calcium in de cel te trekken. Ook worden de energie niveaus van het sperma aangepast. Hierdoor wordt het sperma hyperactief.

Ondanks dat de fabrikant van Viagra zegt dat via geen invloed heeft op de vruchtbaarheid, kunnen daar twijfels bij worden getrokken. Het is niet de eerste keer dat een groot farmaceutisch bedrijf niet helemaal eerlijk is over zijn medicijnen.

Maar het moet wel worden vermeld, dat in een meer recent onderzoek, Viagra een positieve invloed had op beweeglijkheid van het sperma. Het sperma werd ongeveer 30% beweeglijker. Cialis had een negatieve invloed op het sperma. De beweeglijkheid nam af met 25%.

 

13) Chlamydia.

Laat je testen voor deze seksueel overdraagbare aandoening. Vooral bij vrouwen verloopt deze aandoening zonder merkbare symptomen. Chlamydia kan leiden tot onvruchtbaarheid bij mannen en vrouwen.

 

14) Ftalaten.

Vermijd deze chemicaliën als de plaag. Ftalaten worden gebruikt om plastic zachter te maken. Ze worden gerelateerd aan een verminderende kwaliteit van het sperma en schade aan het DNA.

 

15) Bisfenol-A (BPA).

Dit xeno-oestrogeen komt veel voor in plastic en voedsel ervoor zaten hele rits aan gezondheidsproblemen. Onder andere steriliteit bij mannen.

 

14) Chronisch alcoholisme en bingedrinking.

Chronische en extreme consumptie van alcohol is sterk geassocieerd met minder testosteron ( in dier studies). Minder testosteron wordt meestal gevolgd door een beschermende negatieve feedback loop waar LH (luteiniserend hormoon), FSH (follikel stimulerend hormoon) worden verhoogd. Helaas, in deze gevallen vermindert alcohol alle drie: testosteron, LH en FSH tegelijkertijd. Dit leidt uiteraard tot een verminderde vruchtbaarheid. (bron)

 

15) Frisdrank.

Onderzoekers hebben een verband gevonden tussen de consumptie van frisdrank en lage hoeveelheid sperma. it kan zijn omdat eenvoudige suikers niet goed zijn voor je testosteronspiegel, of een andere factor waarvan we nog niet precies weten hoe en wat. Het kan ook zo zijn, dat degene die relatief veel frisdrank drinken, over het algemeen een ongezondere levenswijze hebben. Desalniettemin, het consumeren van grote hoeveelheden cola is waarschijnlijk geen goed idee als je kinderen probeert te krijgen.

 

16) Mobieltjes.

Een recent onderzoek toont aan dat het gebruik an mobiele telefoons een negatieve invloed heeft op de mannelijke vruchtbaarheid. Onderzoekers hebben nog geen achterliggende oorzaak gevonden, maar het kan liggen aan veranderingen aan de hypofyse, omdat de mannen minder LH (luteiniseren hormoon) hadden.

 

17) Verhoogde prolactinewaarden:

Een veelvoorkomende oorzaak van onvruchtbaarheid bij mannen kan zijn verhoogde waarden van het hormoon prolactine. Lees hier hoe je je prolactine kunt verlagen.

 

19) Triglycerides en VLDL.

Verhoogde triglyceridewaarden zijn een risicofactor voor hart- en vaatziekten en impotentie. En ook onvruchtbaarheid, is laatst uit wetenschappelijk onderzoek gebleken.  Niet geheel verrassend, onderzoekers vonden ook uit dat VLDL (kleine, ” slechte”  cholesterol deeltjes) ook een significante factor waren.

Dit is een veel-omvattend onderwerp, maar verhoogde waarden van triglyceries zijn in het algemeen gerelateerd aan te veel geraffineerde koolhydraten in het dieet. En beide VLDL en triglyceriden komen vaak voor bij personen die een dieet rijk aan hoog-glycemische koolhydraten volgen. Zo slibben ze aderen dicht, en beschadigen ze het sperma blijkbaar ook.

 

Conclusie

 

Zoals je ziet zijn er aardig wat manieren waarmee je je vruchtbaarheid kan verhogen. Je kan dit doen door het nemen van voedingssupplementen, of door je levensstijl aan te passen.  Voor optimale resultaten is het natuurlijk het best als je dit beiden doet. Klik hier om nogmaals naar het overzicht voor supplementen te gaan, zodat je meteen kan beginnen met het verbeteren van je vruchtbaarheid.

Bedankt voor het lezen!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

drie × een =