Vitamine D en Testosteron

Vitamine D is een van de 24 essentiële vitamines die mensen nodig hebben om te overleven. Het reguleert meer dan 1.000 lichaamsfuncties, en  kan ook de hoeveelheid testosteron verhogen. Vitamine D komt voor in vis en eieren, maar de beste manier om genoeg vitamine D binnen te krijgen is door regelmatig wat zon te vangen. Als die ten minste schijnt.

Vitamine D is een echte “supervitamine”. De meeste mensen nemen extra Vitaminde D omdat gebleken is dat het goed is voor het hart en de botten.

Maar Vitamine D is veel dan dat!

Vitamine D verhoogt ook je testosteronspiegel en zorgt voor een optimaal functioneren van je hormoonhuishouding

Vitamine D en Testosteron

Vitamine D is eigenlijk geen vitamine. Het is een officieel een hormoon. Zoals eerder gezegd regelt het meer dan 1.000 lichaamsfuncties zoals vruchtbaarheid, groei, je hormonen en seksuele functies.

Als je te weinig vitamine D in je lichaam hebt, zal dat al deze 1.000+ lichaamsfuncties niet ten goede komen. Een aantal van deze functies is die worden gereguleerd door vitamine D zijn verbonden met je hormoonhuishouding. Als je te weinig Vitamine D krijgt,  dan zal je in theorie ook een lager testosteronniveau hebben.

 

Bonusan Vitamine D3 25 mcg - 90 Capsules - Vitaminen

Koop Nu Vitamine d3 25 mcg (1000UI) Bij Bol.com!

En nu wat recente onderzoeken om de link tussen testosteron en vitamine D te onderbouwen:

a) Dit onderzoek heeft uitgevonden dat mannen met genoeg vitamine D een significant hogere testosteronspiegel en een lager SHBG niveau, dan mannen die te weinig vitamine D in hun bloed hadden.

b) Dit onderzoek heeft uitgevonden dat toen de gezonde mannelijke deelnemers 3332IU’s vitamine D dagelijks innemen gedurende een jaar, zij gemiddeld 25.2% meer testosteron hebben dan vergeleken met de placebogroep

c) Deze studie heeft uitgevonden dat oudere mannen die vitamin D supplementen nemen, een lager risico lopen om een (te)  lage  testosteronspiegel te hebben.

d) In deze studie vonden de onderzoekers uit dat in oudere mannen een laag vitamine D niveau verbonden is met een lage hoeveelheid vrij testosteron en een hoger risico op botbreuken.

e) Dit onderzoek onderzocht nogmaals de al bewezen positieve associatie tussen vitamine D en testosteron. In deze studie namen 1362 mannen deel, en uit de resultaten blijkt dat vitamine D een lineaire positief verband met totaal serum- en vrij testosteron levels heeft.  Maar wanneer het serumniveau boven 80 nmol/L (zo ongeveer optimaal), bereikt het testosteronniveau een plateau. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat vitamine D bijna zeker de testosteronspiegel verhooogt, maar het zal niet verder helpen als je al een optimale hoeveelheid vitamine D in je bloed hebt. En dat hebben de meeste mensen, zeker in Nederland, bijna zeker niet.

d) Het is eigenlijk beter om je vitamine D van de zon te krijgen, volgens deze studie uit 1939 (!). Uit deze studie bleek dat na vijf dagen van UV blootstelling aan de (mannelijke) borstkas het testosteron niveau met ongeveer 120% steeg. Wanneer de genitaliën werden blootgesteld aan UV-licht voor dezelfde hoeveelheid tijd, verhoogde het testosteron niveau zich met 200%! Naakstrand here we come!

e) In een paar studies is ook gebleken dat in mensen maar ook in dieren, het vitamine D niveau in het bloed positief geassocieerd wordt met de kwaliteit en de beweeglijkheid van sperma. ( 1, 2, 3,)

Dus, wat leren we van deze studies?
1) Mannen met een laag vitamine D niveau hebben vaker een lage testosteronspiegel vergeleken met mannen met genoeg vitamine D in hun bloed.

2) Gezonde mannen die beslissen een vitamine D supplement te nemen, kunnen ongeveer 25% procent testosteron verwachten na een jaar van suppletie.

3) Als je vitamine D niveau al optimaal zijn, is het mogelijk dat je geen verhoging in je testosteronspiegel ondervindt van het nemen van extra Vitamine D supplementen.

4) Blootstelling aan UV straling (zonlicht) lijkt voor een grote toename in Vitamine D te zorgen. Vooral als je je genitaliën aan de zonnestralen blootstelt.

Hieruit kunnen we wel concluderen dat vitamine D een echte testosteron booster is. De wetenschap lijkt dit idee te ondersteunen vanaf verschillende invalshoeken.

Hoeveel vitamine D3 moet ik nemen?

Het optimale niveau voor vitamine D in je bloed  lijkt zo’n 50 tot 70 ng/dl te zijn. Dit kan vrij gemakkelijk worden bereikt door dagelijks vitamine D te nemen (een lage tot normale dosis vitamine D) of door elke dag een aantal uren in de zon te zitten. Zorg dan wel dat je huid onbedekt is, anders maak je nog steeds geen vitamine D aan.

Let wel, als je vitamine D supplementen koopt, koop dan vitamine D3. Vitamine D2 wordt goedkoop gemaakt en het chemische proces laat vragen over.. Ook wordt vitamine D2 niet zo goed opgenomen door het lichaam als Vitamine D3.

Conclusie

Vitamine D is een testosteron booster. Maar als je vitamine d niveau al optimaal zijn (en de meeste mensen hebben dat niet!), dan zal extra vit D niet  helpen.
Maar het kan nog wel helpen met het verlengen van de levensduur, het verbeteren van de bloedsomloop en het versterken van de botten wanneer het wordt genomen samen met calcium en vitamine K2.

Helaas is Nederland niet al te zonnig, en als er al zo’n is zitten we binnen te werken of te studeren. Daarom is misschien wel aan te raden dit Vitamine D3 supplement van hoge kwaliteit dagelijks in te nemen.

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

18 + acht =