Vet en Testosteron

Vetzuren en Testosteron: Alles Dat Je Moet Weten Over Vetzuren En De Testosteron Productie

 

 

Een paar jaar geleden werden vetten als slecht voor je lichaam zijnde beschouwd. Tegenwoordig weten we wel beter. Onderzoek toont steeds meer aan dan vetten behoorlijk goed voor je zijn, en dat het belangrijk is om elke dag genoeg vetten binnen te krijgen.

En dat is goed, zeker voor mannen, omdat vetten een cruciale rol spelen in de natuurlijke testosteronproductie.

 

 

Vetzuren en de Testosteron Productie

 

 

Er zeer twee belangrijke factoren waar je naar moet kijken wanneer we het hebben over hoe vetten goed zijn voor je T spiegel.

  1. De hoeveelheid vetten die je dagelijks binnen krijgt. Dit zou aardig hoog moeten zijn, maar er is wel een limiet aan. (Veel) te veel vet is ook weer niet goed.
  2. De verhoudingen  tussen de verschillende soorten vetzuren. Niet alle verhoudingen zijn effectief, en een van hen zorgt zelfs voor minder testosteron.

Niet alle vetten zijn hetzelfde. Waarschijnlijk heb je wel vaker van de volgende vetzuren gehoord.

  1. Meervoudig onverzadigde vetzuren – omega (3,6,7,9), zonnebloem olie, canola olie, soja olie, walnoot olie, margarine, etc.
  2. Eenvoudig onverzadigde vetzuren – olijfolie, amandelolie, avocado olie, hazelnoot olie, macadamia olie, pindakaas, etc.
  3. Verzadigde vetzuren -Rood vlees, boter, kokos olie, palm olie, donkere chocola, eigeel, kaas, volle melk, etc.

Dit is wat de wetenschap weet te zeggen over vetten en hun rol bij de testosteronproductie:

a) in dit onderzoek testten de onderzoekers welke rol voedingsfactoren speelden wat betreft de productie van testosteron van gezonde mannen in rust (pre-exercise). Wat zij zagen was dat de diëten die relatief hoog in scoorden qua verzadigd vet en eenvoudig onverzadig vet, de testosteron productie stimuleerden. Dit in tegenstelling tot de diëten met veel eiwitten of met veel meervoudig onverzadigde vetzuren. Beide reduceerde de hoeveelheid testosteron, afhankelijk van de dosis. De onderzoekers ontdekten ook dat hoe meer vetten er in werden genomen, hoe meer testosteron werd geproduceerd.

dietary fat intake and testosterone production in men

 

B) De data van de bovenstaande studie komt overeen met resultaten die worden gezien bij onderzoeken op veganisten (vegans) en vegetariërs. Vegetariërs eten meestal minder vaak vetten. Ook is hun verhouding tussen meervoudig-onverzadigde vetzuren en verzadigde vetzuren hoger dan bij de meeste omnivoren. Dat hoogstwaarschijnlijk de reden dat vegans/vegetariers aantoonbaar minder testosteron hebben dan vleeseters. (studie, studie, studie, studie, studie)

C) Een aantal onderzoeken hebben ook laten zien dat wanneer dieet je relatief weinig vet bevat (~20% van alle calorieën) je minder testosteron zal hebben. Als je dieet relatief veel vet bevat (~40% van je dagelijkse calorieën), zal je meer testosteron hebben. Ook is de concentratie SHBG in je bloed lager. (studie, studie, studie)

D) In dit onderzoek werden twee ijshockey teams een speciaal dieet gegeven gedurende 7 maanden. Het ene team kreeg een dieet bestaande uit 40% vet, 45% koolhydraten, 15% eiwitten. Het andere team kreeg een dieet bestaande uit 30% vetten, 55% koolhydraten en 15% eiwitten. Tijdens en na het onderzoek, zagen de onderzoekers dat de groep die het meeste vet binnenkreeg, over meer vrij testosteron beschikten. Ook lag hun sekshormoon bindend globuline niveau lager.

Het moge nu wel vrij duidelijk zijn dat het belangrijk is om genoeg vetten binnen te krijgen, als je je testosteronspiegel wil optimaliseren.  De soorten vetten die je nodig hebt zijn de verzadigde vetzuren en de eenvoudig verzadigde vetzuren. Zorg dat je niet teveel meervoudig onverzadigde vetzuren consumeert.

Als 35-40% van je dagelijkse calorieën van verzadigde vetzuren en eenvoudige verzadigde vetzuren, zal dit de optimale productie van testosteron te goede komen. Niet meer dan dat, want je moet ook nog wat calorieen overlaten voor koolhydraten en eiwitten.

Maar is verzadigd vet niet ontzettend ongezond? 

Vroeger werd gedacht dat dit het geval was. Recent onderzoek heeft al vaak aangetoond dat de correlatie tussen vetten in de voeding en hart-vaatziekten bijna niet bestaat. Hieronder staat een post van een ander blog, waarin de schrijver zijn testosteron verhoogde door een dieet rijk aan vetten te eten. Hij verdubbelde zijn testosteron terwijl zijn bloedprofiel gewoon optimaal bleef.

 

Conclusie

 

Een dieet dat relatief veel vet bevat is een goede en snelle manier om je testosteronspiegel natuurlijk te verhogen. En ook nog eens hartstikke makkelijk!

Onderzoek heeft aangetoond dat wanneer je meer verzadigde vetzuren en eenvoudig onverzadigde vetzuren binnen krijgt, je meer testosteron zal hebben. Het consumeren van meervoudig onverzadigde vetzuren leidt juist tot minder testosteron.

Dus niet alleen de hoeveelheid vet die je binnenkrijgt is belangrijk, maar ook het soort vet!

Bedankt voor het lezen!

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

een × 5 =