Testosteron en SHBG (Sekshormoon Bindend Globuline): Verhoog Je Vrije Testosteron Door Je SHBG Te Verlagen

Testosteron en SHBG (Sekshormoon bindend globuline): verhoog je vrije testosteron door je SHBG te verlagen

Sommige onderzoekers zijn van mening dat je vrije testosteron de enige T is die er toe doet, omdat deze ongebonden vorm  klaar voor gebruik is,  en zo in staat is om zijn werking op je weefsel uit te oefenen. En dat klopt. Dit komt omdat ongeveer twee derde van je totale testosteronspiegel, verbonden is aan een eiwit genaamd Sekshormoon Bindend Globuline (SHBG).

De overige 1/3 is verbonden aan aan een ander proteïne; albumine.

Daarom, afgaande deze specifieke gedachteschool, is maar een klein percentage (ongeveer 2%) vrij beschikbaar om zich te binden aan receptoren in onze hersenen, bloed, spieren en weefsel. Dit kleine percentage is verantwoordelijk voor de typische typische uitwerkingen (libido, erecties, dominant gedrag, etc) en alle andere dingen die we associëren met dit hormoon.

Nou, zo ongeveer.

Het blijkt dat het testosteron dat met albumine is verbonden, slechts los en zwak verbonden is. Het kan makkelijk zijn werk doen, omdat het zich gemakkelijk van albumine kan scheiden, en zo vrij is om met je androgeenreceptoren te binden.

 

Wetenschappers zijn op de proppen gekomen met de volgende formule:

Bio-beschikbaar T= albumine-gebonden T+ vrij T

Ze benadrukken dat je hoeveelheid bio-beschikbaar T, je ” ware”  vrij testosteron is. Maar andere experts zijn van mening dat het totale T een betere maatstaf is. Dit komt omdat het als een reserve functioneert.

Hoe het helemaal precies zit, is nog steeds onderwerp van debat tussen experts. Maar terwijl zij dat doen, is het verstandig om te beseffen dat vrij testosteron een belangrijke graadmeter is voor mannen om te monitoren en op peil te houden.

 

Wat beïnvloedt precies je vrije testosteron?

 

Het blijkt dat je albuminespiegel relatief constant is. Bij de meeste mannen fluctueert het nauwelijks. Maar je SHBG-waarden kunnen erg schommelen.

En onderzoeksresultaten laten duidelijk zien dat wanneer je  SHBG stijgt, het percentage van vrij beschikbaar testosteron als percentage van het totaal, daalt. Seks hormoon bindend globuline heeft een enorme invloed op hoeveel vrij beschikbaar T je hebt.

Het normale verouderingsproces leidt tot substantiële afnames van androgenen zoals testosteron, en een daarbij gepaard gaande stijging een sekshormoon bindend globuline.

Dus voor de duidelijkheid: minder testosteron leidt tot meer SHBG, wat weer leidt tot minder vrij testosteron.

Praktisch gesproken, weinig vrij testosteron geeft je alle symptomen van weinig testosteron, net zo zeker als laag totaal testosteron dat doet.

Er zijn een heleboel andere redenen voor de lage of hoge seks hormoon bindend globuline spiegel, zoals het disfunctioneren van je lever, je oestradiol spiegel, bij nierfunctie en veel meer.

Hoe weet je of je vrije testosteronspiegellaag is?

Hormonen speeksel test man plus + van mediveren om je progesteron, testosteron, DHEA en cortisol te meten.

De Hormonen Man Plus test van Medivere meet ook je vrije testosteron.

 

Het begin met een simpele test die zelf thuis kunt doen, of je kan naar de huisarts. Soms moet je specifiek om je vrije testosteron vragen, omdat sommige dokters alleen maar je totale testosteron meten. Over het algemeen gesproken, wordt je vrije testosteron weergegeven als percentage van het totale testosteron. De officiële richtlijnen volgens de laboratoriumtests zijn zo’ n 1.5% tot 2.5% procent.

 

Opmerking: mannen die aan testosteron vervangende therapie (TRT) doen, hebben vaak verhoogde vrij T percentages.

Dit komt omdat hormoon vervangende therapie de neiging heeft om je SHBG verlagen. Het kan ook zijn dat je al een laag testosteronspiegel hebt, voordat je met TRT begint.

Deze mannen hebben vaak grote moeite met het bereiken van succesvolle resultaten van TRT voor redenen die nog steeds niet helemaal bekendste zijn.

9 Natuurlijke Manieren Om Je SHBG Te Verlagen En Je Vrij Beschikbaar Testosteron Te Verhogen

 

 

SHBG verlagen

4.000 IU is een hoge dosis Vitamine D3, die goed door je lichaam wordt opgenomen. Bestel nu bij bol.com

1. Vitamine D

Vitamine D werd aangetoond in een onderzoek uit 1009 naar 2300 mannen SHBG verlagen en beide vrij in totaal testosteron te verhogen. 3. Vitamine D heeft een enorme invloed op je testosteronspiegel.  Voor meer informatie zie onze pagina over vitamine D en testosteron.

2. Medicatie en alcohol

Als je veel sekshormoon bindend globuline hebt, en weinig vrij testosteron, kan dit ten gronde liggen aan alcohol- of medicijngebruik. Veel medicatie kan je SHBG-spiegel beïnvloeden. Onthou dat seksvermogen bindend globuline gemaakt wordt in de lever, en veel medicaties hebben invloed op dit orgaan.

Veelgebruikte medicijnen die vaak je sekshormoon bindend globuline laten stijgen zijn onder andere pijnstillers, medicatie tegen hoge bloeddruk, verdovende middelen en ook alcohol.

3. DHEA

Onderzoekers namen een aantal ongetrainde mannen verschillende in leeftijd van jong naar volwassen en ontdekte dat 50 mg DHEA dagelijks hun vrije T significant deed stijgen. Ze merkten ook op dat normaal gesproken HIIT (High Intesity Interval Training) de testosteronspiegel substantieel verlaagd.

Maar wanneer DHEA suppletie werd toegepast, nam het vrije testosteron niet af. Sommige waarschuwen dat DHEA disproportioneel je oestradiol kan verhogen. Maar er is geen actueel wetenschappelijk bewijs dat deze claim ondersteunt. Het echte zorgenkindje met DHEA is meer brein-gerelateerd.

Een onderzoek heeft aangetoond dat de enige abnormale hormoonwaardes bij Alzheimer-patiënten, hoge niveaus van DHEA zijn.

“DHEA kan veranderingen veroorzaken in gliale cellen, die lijken op diegenen die we zien in het ouder wordende brein. Deze observaties suggereren dat DHEA voorzichtig gebruikt zou moeten worden. Supplementen met pregenolone en thyroid lijken de veiligste manier te zijn om de DHEA productie te optimaliseren.”

Ondanks dit, wordt DHEA veel gebruikt in het alternatieve, verjonging & anti-aging gemeenschappen. Doe je eigen onderzoek en overleg met je arts voor dat je met DHEA begint.

 

4. Tongkat Ali

Een onderzoek naar een specifiek extract (LJ 100) van Tongkat Ali toonde aan dat “SHBG afnam met 66%, en de vrij testosteronindex met 73% toenam de kleinste zien dat El J 100 het enige extract is, dat gestandaardiseerd is voor hoog percentage eurypeptides, het ingrediënt verantwoordelijk voor de bovenstaande veranderingen (bron). Tongkat Ali kan ook je IFG-1 verhogen, daarom is het verstandig om dit in te monitoren voor mannen van 40+.

5. Brandnetel

Een andere manier om je SHBG veel te verlagen is door de brandnetel plant. Brandnetel is een supplement dat wordt voorgeschreven in Europa voor BPH (Benigne Prostaan Hyperplasie; goedaardige vergroting van de prostaat). Meerdere onderzoeken hebben gedocumenteerd dat brandnetel sekshormoon bindend globuline kan verlagen. En brandnetel heeft een uitstekend veiligheidsprofiel.

Een bijwerking moet wel worden genoemd: brandnetel blokkeert ook (gedeeltelijk) de werking van het 5A reductase enzym. Dit enzym zet T om naar dihydrotestosteron (DHT). Als je  je DHT wil verlagen, is het een goed punt. Maar het kan bij personen die erg gevoelig zijn voor veranderingen in hun DHT spiegel, resulteren in een aantal bijwerkingen zoals erectiestoornissen, minder sperma en verlies van libido (minder zin in seks).

Ook moet worden vermeld dat er geen onderzoeken zijn die direct laten zien dat brandnetel je vrij T direct verhoogd: meer studies zijn nodig.

6. Borium (boron)

Dit supplement produceerde significante verlaging in SHBG in een recent onderzoek. De resultaten:

  • vrij testosteron nam toe met 28%
  • oestradiol nam af met 39%

Dit zijn aardige veranderingen de testosteron / oestradiol ratio en zou veel mannen helpen zich significant beter te voelen. Voor meer informatie, zie de link naar het artikel Borium en Testosteron

 

7. Eiwitten tot koolhydraten verhouding

De eiwitten/koolhydratenratio is een interessant effect op je vrije testosteron en je SHBG. Een aantal onderzoeken hebben aangetoond dat wanneer je meer koolhydraten vs. eiwitten inneemt, je totale T stijgt. Maar voordat je je vol begint te stoppen met pasta, een onderzoek laat zien dat wanneer je de eiwitten naar koolhydraten ratio verhoogd niet alleen de totale testosteronspiegel toenam, maar ook sekshormoon bindend globuline. Dit betekent dat je vrij testosteron niet significant verhoogd kan zijn omdat seks hormoon bindend globuline juist tegenovergestelde effecten heeft. Wanneer je de eiwitten naar koolhydratenratio verhoogd, stijgt ook je cortisolspiegel.

8. Magnesium

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat magnesium zich bindt aan SHBG en daardoor mannen een iets hogere hoeveelheid vrij testosteron geeft. Het mooie van magnesium is dat het erg goedkoop en veilig is, en het eenvoudig te proberen is. Je koopt het bij de drogist of online.

Zie onze pagina over testosteron en magnesium voor meer details over magnesium en vrij T.

9. Suiker en maissiroop (glucose-fructosestroop)

Kunnen beide je sekshormoon bindend globuline verlagen. Deze kunnen helaas ook leiden tot insuline resistentie, ontstekingsreacties en vele andere nare dingen. Maar hoe en waarom eigenlijk?

Onderzoekers hebben ontdekt dat suiker het sekshormoon bindend globuline verlaagd omdat het de vetsynthese in de lever verhoogd. Dit schakelt werd gen uit dat betrekking heeft op de synthese van seks om een bindend globuline.

In het kort: blijf weg van suikers en glucose-fructosestroop (high fructose corn syrup), ook al kunnen ze op de korte termijn je vrije testosteron verhogen.

 

Conclusie

 

Doe eerst een test om erachter te komen hoe het met je testosteronspiegel zit, als je dat nog niet weet.

Als je je seks vermogen bindend globuline wil verlagen voor meer vrij beschikbaar testosteron, check dan eerst je medicatie en/of alcoholgebruik.

De supplementen die wil nemen zijn borium, vitamine D, magnesium en wellicht tongkat ali.

Deze verlagen ook je SHBG en je vrije T: je kan eventueel brandnetel (minder DHT) overwegen, of DHEA (onduidelijk verband met Alzheimer)

Hou je eiwit en koolhydraten verhoudingen inbalans, en je oestradiol.

 

Bedankt voor het lezen, vragen en opmerkingen? In de comments graag!

Deel het artikel op facebook of twitter :)

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

vier − een =