Suiker en Testosteron: Hoe Eenvoudige Suikers Je Testosteronspiegel Kunnen Verlagen

Suiker is een voedingsstof die niet heel goed bekend staat. Misschien staat suiker nog wel slechter bekend dan de (bij ons goed bekend staande), T booster: cholesterol.

Alle paniek en hysterie rondom suiker consumptie is best grappig. In de realiteit is suiker een eenvoudige vorm van koolhydraten. Je lichaam zet dit om in glucose (als het dat al niet is) en slaat dat op in je spierweefsel, hersenen, lever en je bloed.

Wanneer we te veel suiker eten is dat ongezond. In het Westen wordt veel suiker geconsumeerd. De gemiddelde Amerikaan eet wel 1,5kg suiker per week. Dat is echt belachelijk veel!

Dat is 5262 aan “lege” calorieën,  calorieën zonder enige voedingswaarde, per week. Bewerkte tafelsuiker bevat geen vitamines, mineralen, enzymen of enige vezels.

Je wordt niet dik van suiker. Je wordt dik van teveel calorieën consumeren. En suiker blijkt meer verslavend dan cocaïne. Het is makkelijk om te veel suiker binnen te krijgen.

Maar hoe zit het met suiker en je testosteronspiegel?

Hoe Suiker Je Testosteronspiegel Beïnvloedt

 

Er zijn drie verschillende vormen van suiker die we consumeren. Een vorm kennen we als “suiker”. De andere twee zijn complexere koolhydraten. Deze worden ook besproken in de post Koolhydraten en Testosteron.

De drie verschillende vormen van suiker zijn:

  1. Polysachariden: zijn complexe suikers die je kunt vinden in zetmeelrijke koolhydraatbronnen zoals aardappels en bieten. Polysachariden staan ook wel bekend als zetmeel en cellulose.
  2. Oligosachariden: Enigszins complexe suikers die je kunt vinden in granen en bonen. Deze staan ook wel bekend als vezels.
  3. Monosachariden: zijn de eenvoudige suikers. Dit type kennen we ook wel als suiker uit de supermarkt. Deze suikers worden in dit artikel besproken. Ook wordt deze vorm in veel voorverpakt voedsel gevonden, frisdranken, snoep, etc.

Nu je weet wat voor soorten suikers er bestaan, en dat de suiker die wij kennen als “suiker” bestaat uit monosachariden, wordt het nog even iets ingewikkelder. De  monosachariden kan je namelijk weer in drie groepen delen.

  1. Glucose – ook wel bekend als bloedsuiker – is de suiker die van nature door je lichaam geproduceerd wordt wanneer je koolhydraten eet. De koolhydraten worden omgezet naar glucose. Veel voedsel bevat al glucose. Dit kan dus meteen door je lichaam gebruikt worden.
  2. Fructose – ook wel bekend als druivensuiker – komt van nature voor in het meeste fruit, en wordt ook wel gebruikt in voorverpakte en bewerkte voedingsmiddelen, frisdranken en snoep. Fructose wordt in je lever omgezet naar glucose.
  3.  Galactose –  ofwel melksuiker – komt van nature voor in bijna alle zuivelproducten. Het wordt ook naar glucose omgezet in de lever.

Een paar voorbeelden: Tafelsuiker (sucrose) bevat ongeveer 50% fructose en 50% glucose, Honing bevat 38% fructose en 31% glucose (de rest zijn complexere suikers). Melk bestaat uit 100% lactose. (galactose + glucose = lactose). Glucose-fructostroop, beter bekend staand als high-fructose corn syrup (HFCS) bestaat uit 55% fructose en 45% glucose.

Elk van deze suikers hebben hun eigen glycemische lading. (GI) Dit is waarde van 0-100 dat ons verteld hoe snel zij een piek leveren aan de bloedsuikerspiegel.

Glycemische ladingen:

Fructose:19
Galactose: 46
Sucrose: 60
Glucose: 100

Om het overzichtelijk te houden, onthou dat alle vormen van suiker uiteindelijk naar glucose worden omgezet in je lichaam.

Nu je weet wat we bedoelen als we het over suikers hebben, kunnen we eindelijk een kijkje nemen naar wat deze simpele suikerverbindingen doen met onze testosteronspiegel.

A) In dit onderzoek gaven de onderzoekers 74 mannen, die verschillende graad van glucose toleranties hadden, een standaard glucose test bestaande uit 75 gram suiker in de vorm van pure glucose. Wat zij zagen was dat de testosteronspiegel van de proefpersonen met tot wel 25% af nam. 2 uur nadat deze dosis was toegediend,  had 15% van de testpersonen zelfs zo’n laag testosteronspiegel, dat doctors op dit punt vaak hormoon vervangende behandelingen voorschrijven.

B) Dit onderzoek ondervond vergelijkbare resultaten. Na een dosis suiker gegeten te hebben, duikt de testosteronspiegel en de hoeveelheid luteiniserend hormoon (LH) van de testpersonen omlaag.

C) Bij dit onderzoek op testpersonen met longemfyseem stuitte zij ook op dezelfde resultaten. Nadat zij een orale dosis glucose binnen hadden gekregen, daalde de testosteronspiegel significant en bleef ook voor een aantal uur nog kunstmatig laag.

D) Deze interessante studie toonde aan dat een peptide die in concentratie verhoogt na consumptie van suiker (glucagon-like-peptide-1), de puls snelheid van GnRH (een hormoon dat wordt afgegeven door de hypothalamus, en de testosteronproductie stimuleert) afremt. Waarom is dit interessant? Vooral omdat de andere vormen van de complexere koolhydraten, die langzamer worden omgezet naar glucose, precies het tegenovergestelde lijken te doen.

E) Als je suikers eet, schiet je insulinespiegel omhoog. Sommige mensen denken dat dit de reden is waarom je testosteronspiegel daalt. Maar onderzoek heeft aangetoond dat insuline de testosteronproductie kan stimuleren. Insuline stuurt een startsignaal naar het hersengebied dat GnHR vrij laat. (GnHR is een hormoon dat aan het begin staat van de T productie).

F) Diabetes is een welbekende oorzaak van een lage T spiegel. Helemaal bekend is de oorzaak van diabetes niet. Het dagelijks consumeren van te veel eenvoudige suikers lijkt wel een oorzaak te zijn. Het lijkt dat mannen die (pre)diabetes hebben, de grootste dalingen in hun testosteronspiegel waarnemen nadat zij suiker eten.

Eenvoudige suikers, en zeker wanneer deze in grote hoeveelheden worden geconsumeerd, kunnen de hoeveelheid testosteron in je bloed verminderen. Als je zoveel suikers eet dat je type 2 diabetes oploopt ben je goed op weg om je testosteronproductie te vernielen.

Vraag: Omdat alle koolhydraten uiteindelijk worden omgezet naar glucose, betekent dit dat alle koolhydraten slecht zijn voor je testosteronspiegel?

Antwoord: Nee. Absoluut niet. Koolhydraten zijn extreem belangrijk voor een goede testosteronproductie. Het zijn slechts de eenvoudige suikers die de neiging hebben om je testosteron te onderdrukken. Als je je natuurlijk T productie wilt optimaliseren, doe je er goed aan om meer dan genoeg complexe koolhydaten binnen te krijgen. Bijvoorbeeld: ((zoete) aardappels, bietjes, pompoen, etc) Tegelijkertijd zou je minder simpele suikers willen consumeren. (tafelsuiker, frisdrank, snoepgoed, donuts, etc)

En wanneer je simpele suikers eet, ga dan voor bruine suiker of honing in  plaats van kristalsuiker of HFCS. Bruine suiker en voornamelijk honing bevatten veel vitamines, mineralen en enzymen. In tegenstelling tot high fructose corn syrup en kristalsuiker. Die hebben deze niet, en zijn gewoonweg lege calorieën.

Conclusie

Het consumeren van een veel eenvoudige suikers is zonder twijfel een goede manier om je testosteronspiegel te verlagen.

Maar dit betekent niet dat alle koolhydraten slecht je voor testosteronspiegel zijn. In feite zijn de complexere koolhydraten hartstikke goed voor de productie van mannelijke hormonen. Het zijn de eenvoudige vormen van suiker zonder enige voedingswaarde die eventueel tot problemen zouden kunnen leiden.

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

13 − drie =