Het Paleo Dieet & Je Testosteron: Hoe Goed is Het Oermens Dieet Voor je Testosteronspiegel?

Het Paleo Dieet wint steeds meer aan populariteit de laatste paar jaren. Het idee is simpel: Eet net zoals een oermens dat deed.

Specifieker: Eet zoals een mens uit het paleolithische tijdperk. Het paleo tijdperk begon ongeveer 2.5 miljoen jaar geleden en eindigde pas 10.000 jaar geleden.

De principes  zijn gebaseerd op:

  • Eiwitten (wilde vis, biologisch of organisch scharrelvlees)
  • Vetten (dierlijk vet, kokosnootolie, olijven, noten)
  • Koolhydraten (wortelgewassen, niet-zetmeelrijke groentes, bessen en bepaalde soorten fruit)

 

Over wat nou wel en niet precies paleo is, lopen de meningen uiteen. Maar, in de grote lijnen is iedereen het wel met elkaar eens. Omdat dit dieet het voedingspatroon van de oermens nabootst, zijn er een aantal voedingsgroepen die we met een klein beetje logisch nadenken meteen kunnen buitensluiten.

Afgaande op de paleo-`experts`, worden de volgende voedingsmiddelen uitgesloten:

  • De meeste granen (omdat er nog geen landbouw bestond in het paleolithische tijdperk, waren er nog geen grote hoeveelheden (tamme) granen beschikbaar)
  • De meeste plantaardige oliën (vetten werden voornamelijk verkregen uit dierlijke bronnen. Maisolie of iets dergelijks bestond nog niet)
  • Bewerkt voedsel (geen chemische toevoegingen, e-nummers, geraffineerde bloem of suikers, sap uit concentraat etc.)

Het paleo dieet schrijft geen specifieke macroverhoudingen voor. De oermens was natuurlijk niet bezig of ´ie wel aan z´n dagelijkse 80 g eiwitten voldeed, en of ie niet teveel koolhydraten binnenkreeg.

Desalniettemin, de meeste `experts` in de paleoscene hebben allemaal hun eigen verhoudingen die ze aanraden wat betreft eiwitten, vetten en koolhydraten. De meeste lijken ongeveer hier op: Weinig tot gemiddelde hoeveelheid eiwitten, weinig koolhydraten en veel vetten.

Wat ook interessant is om even te noemen -en iets wat minder vaak genoemd wordt in de paleoscene – is dat de paleolithische man zeer waarschijnlijk periodes van vasten en van schransen had. Hij at als hij kon, en dan zo veel mogelijk, als er voedsel beschikbaar was, en deed aan vasten wanneer er geen voedsel beschikbaar was.

Samenvattend: Het paleo dieet is een dieet dat enigszins het voedingspatroon van de oermens nabootst. Een minimale hoeveelheid voorverpakt en bewerkt eten, en een gevarieerd dieet aan organisch en biologisch fruit, groente en vlees. Wat je niet niet mag eten zijn voedselgroepen die de afgelopen 10.000 jaar pas zijn ontwikkeld, zoals onder andere: plantaardige oliën, legbatterijkippen, vlees van koeien of varkens dat graan wordt gevoerd in plaats van gras, geraffineerde koolhydraten en de meeste granen, etc-

Nu je een basisidee hebt van wat paleo een beetje inhoud, laten we eens een kijkje gaan nemen wat het paleo dieet te bieden heeft, wat betreft het natuurlijk optimaliseren van je testosteronspiegel.

 

paleo testosteron dieet

Wil je zelf Paleo een keer proberen? Kijk dan naar Super Simpel Paleo van Mitchel van Duuren. Hij heeft ook het boek De Paleorevolutie geschreven. Echt een aanrader!

Het Paleo Dieet en Je Testosteronspiegel

 

Het idee om zo min mogelijk voorverpakt en bewerkt voedsel te consumeren is op zich al goed voor je testosteronspiegel.

Als je minder voorbewerkt en `verrijkt` eten tot je neemt, zal je ook minder testosteron verlagende transvetten, geraffineerde suikers, pesticiden en andere door de mens gemaakte chemicaliën binnenkrijgen die je hormoonhuishouding kunnen verstoren. Het nuttigen van organische en biologische voedingsmiddelen geeft je allemaal gezonde micronutriënten die benodigd zijn voor een testosteronproductie.

Als je voornamelijk vlees eet van koeien die gras hebben gegeten, krijg je dierlijke eiwitten van hoge kwaliteit binnen. Deze zijn van vitaal belang voor de productie van je testosteron. Ook krijg je zo dan genoeg verzadigd vet. Verzadigde vetten zijn fundamentele voedingstoffen voor een gezonde testosteronsynthese.

Omdat avocado´s, olijven en noten ook worden aangemoedigd in het paleo dieet, kan je je lichaam voorzien van gezonde eenvoudig onverzadigde vetzuren. In meerdere onderzoeken zijn deze aangetoond de testosteronspiegel te verhogen.

Als je deze site regelmatig leest, weet je al dat meervoudig onverzadigde vetzuren de testosteronspiegel verlagen. Wanneer je een paleo dieet volgt, ontwijk je zo de moderne, veelgebruikte plantaardige oliën (zoals maisolie en sojaolie). Zo krijg je dus veel minder meervoudig onverzadigde vetzuren binnen.

Je krijgt nog wel wat meervoudig onverzadigde vetzuren binnen, via vis. Maar dit is niet zo erg. (wilde) Vis zit namelijk vol met goede, ontstekingsremmende omega-3 vetzuren, en bevat weinig ontstekingsreactie´s veroorzakende omega-6 vetzuren.

De verhoudingen omega-3 en omega-6 zuren spelen een belangrijke rol in alle chronische ontstekingsreacties. Wanneer je meer omega-3 dan omega-6 zuren tot je neemt, neemt het aantal chronische ontstekingsreacties in je lichaam drastisch af.  Dit zal ook leiden tot een verbeterde productie van testosteron, omdat er minder oxidatieve stress plaats vind in je weefsels.

Het balanceren van de omega-3:omega-6 verhoudingen is één van achterliggende gedachtes van het paleo dieet. Het is bekend dat de paleolithische man een verhouding van ongeveer 1:1 had. In de moderne westerse wereld kan dit zelfs oplopen tot 1:25!

De koolhydraten die worden aangeraden in het paleo dieet zijn allemaal uitstekend voor je T: zetmeelrijke knollen en wortelgewassen. Aardappelen zijn controversieel in de paleo-wereld, maar zoete aardappelen niet.

Eigenlijk het enige minpunt aan het paleo dieet zijn de verhoudingen van de macronutriënten , die door de paleo guru´s worden voorgeschreven. De meeste ´experts´ raden te weinig koolhydraten aan. De gebruikelijke dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ligt zo rond de 20% van je calorieën uit koolhydraten.

Wij weten dat het beter is voor je testosteronproductie om ongeveer 35-45% van je dagelijkse calorieën uit koolhydraten te verkrijgen. Zeker als je actief bent.  Ongeveer 20% uit eiwitten, een 35-45% uit vetten, afhangende hoeveel koolhydraten je consumeert.

Een van de kritieken op het paleo dieet was het gebrek aan wetenschappelijk onderzoek. Met de stijgende populariteit van het paleo dieet, is er de afgelopen jaren veel onderzoek naar gedaan. Meer wetenschappelijke onderzoeken en studies op het gebied van de achterliggende principes van het paleo dieet kan je hier vinden.

conclusie

Het volgen van een paleo dieet heeft veel raakvlakken met een dieet dat de productie van testosteron stimuleert. Let er wel op dat je genoeg koolhydraten binnen krijgt.

Je krijgt hoogwaardige eiwitten, zetmeelrijke koolhydraten, veel gezonde verzadigde vetzuren en eenvoudig onverzadigde vetzuren en weinig ongezonde meervoudig onverzadigde vetzuren (die rijk zijn aan omega-6) binnen. Het dieet is rijk aan mineralen en vitamines, en laag aan e-nummers  en chemicaliën, die een negatieve invloed op je testosteronproductie kunnen hebben.

Het volgen van een paleo dieet is best een goed idee als je je testosteronproductie een boost wilt geven. Zorg er alleen wel voor dat je genoeg koolhydraten binnen krijgt!

Mocht je meer willen weten over het paleo dieet, lees dan het boek De Paleo Revolutie. Voor paleo recepten: Super Simpel Paleo staat vol met makkelijke paleo gerechten (5 ingredienten of minder!).

Bedankt voor het lezen!

 

 

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

5 × twee =