Magnesium en Testosteron: Meer Vrij Testosteron met Magnesium?

Magnesium staat op de 11e plaats van meest voorkomende mineralen in het menselijk lichaam. Het is reguleert meer dan 300 lichaamsfuncties. De meeste mensen associëren dit mineraal voornamelijk met sterke botten en een gezond hart. Maar het is nog voor veel meer dingen goed.

Magnesium is de voornaamste elektrolyt die door zo ongeveer alle enzymen in je lichaam gebruikt wordt. Het behoud een juiste vochtbalans, geeft energie aan cellen (ATP), activeert creatine, verbetert je slaap en verhoogt de hoeveelheid bio-beschikbare testosteron, je vrije testosteron.

Dat is natuurlijk allemaal super, maar wij zijn specifiek geïnteresseerd in dat laatste punt:

Magnesium zorgt voor meer vrij testosteron

Magnesium en je Testosteronspiegel

Magnesium lijkt sterk op zink wanneer het aankomt op het verhogen van de testosteronspiegel.

Wanneer je tekort bent aan een van beide zal je een veel lagere testosteronspiegel hebben. Maar wanneer je al een voldoende hoeveelheid van deze mineralen in je lichaam hebt, zal het nemen van megadoseringen niet veel doen voor je hormoonhuishouding.

En dat is de vraag. Heb je eigenlijk wel meer magnesium nodig?

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat je dat waarschijnlijk meer magnesium zo moeten nemen. Dit onderzoek ontdekte dat bijna 70% (!) van alle volwassenen in de Verenigde Staten niet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) magnesium kwamen. Bijna 20% kreeg zelfs minder dan de helft van de ADH binnen.

En dan ook nog: magnesium verdampt uit het lichaam als je zweet. Dus als je actief bent, of ergens woont waar het warm is dan is het aan te nemen dat je niet genoeg van dit essentiële mineraal binnen krijgt. (en dan vooral als dieet niet enorm gezond is)

Hieronder volgt wat recent wetenschappelijk onderzoek over magnesium:

Magnesium en Testosteron

A) Dit in-vitro onderzoek laat zien dat magnesium testosteron dat gebonden is met SHBG weer vrij beschikbaar maakt zich aan androgeenreceptoren te binden. Dit komt dat magnesium SHBG vertraagt. Sekshormoon Bindend Globuline  is een molecuul dat zich aan vrij testosteron bindt, en zo voorkomt dat het testosteron zich kan binden aan androgeenreceptoren.

B) In dit onderzoek namen testpersonen ongeveer 1 gram magnesium. Dit verhoogde de hoeveelheid vrij testosteron met wel 24% in combinatie met krachtsporten.

C) Dit onderzoek bekeek 400 deelnemers. De onderzoekers vonden uit dat bij oudere mannen, meer magnesium overeen kwam met een hogere testosteronspiegel.

D) De onderzoekers in dit samenvattende onderzoek hetzelfde over magnesium zoals de vorige onderzoeken al aantoonden. Een (vertaalde) quote: “er is bewijs voor dat magnesium een positieve invloed uitoefent op de anabolische hormoonhuishouding, inclusief de testosteronspiegel, bij mannen”.

E) In dit onderzoek toonden de onderzoekers aan dat het syndroom van Gitelman (welke de calcium en magnesium balans in het lichaam uit balans brengt) vaak leidt tot een verlate puberteid bij jongens. Dat zij laat of niet in de pubertijd komen wordt waarschijnlijk veroorzaakt door hun lage testosteron waarden. Dit is op zijn beurt weer te verklaren door tekorten aan magnesium en calcium.

Dus afgaande op bovenstaande onderzoeken is het best slim om extra magnesium te nemen, en al helemaal als je ook aan krachttraining doet.

Maar  als je niet zo actief bent, en al een ruime hoeveelheid magnesium binnenkrijgt, dan is het waarschijnlijn niet zo dat suppletie met magnesium veel voor je zal doen.

 

Metagenics Magnesium Glycinate Plus - 90 Tabletten - Mineralen Testosteron

Dit is een uitstekend magnesium supplement, koop het nu bij bol.com!

Vaak Gestelde Vragen

  1. Welke vorm van magnesium kan ik het beste als voedingssupplement nemen?Magnesium glycinaat wordt het makkelijks door het lichaam opgenomen als we spreken over orale absorptie. Magnesium-oxide is het slechts in dat opzicht. Je kan ook een olie met magnesium op je huid smeren. Het wordt goed door de huid opgenomen en bevordert het herstelproces na je workouts.
  2. Wat zijn de beste voedselbronnen voor magnesium?In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn granen geen betrouwbare bron van magnesium door de hoge aanwezigheid van pythic acid. Het is beter bijvoorbeeld deze voedingsmiddelen te nemen: Pure cacao, vlees, bladgroentes en noten.
  3. Calcium blokkeert de opname van magnesium?

    Calcium, zink, magnesium en ijzer binden zich allemaal aan dezelfde receptoren in het lichaam. Maar, deze receptoren kunnen wel zo’n 800mg’s aan mineralen opnemen. Dus behalve als je van al deze mineralen tegelijk een megadosering neemt, hoef je je daar geen zorgen over te maken.

 

conclusie

Magnesium lijkt sterk op zink wat betreft zijn testosteron verhogende eigenschappen. Als  je er te weinig van hebt, zal dit leiden tot een lagere testosteronspiegel. Maar als je er al genoeg aan in je lichaam hebt, dan zal extra veel nemen niet meer veel voor je doen.

Maar zoals we boven hebben gezien, krijgt de meerderheid van de westerse wereld chronisch te weinig magnesium binnen! Daarom zullen de meeste mensen hun testosteronspiegel verhogen met het nemen van extra magnesium.

Als je op zoek bent naar een hoogwaardig supplement, kijk dan even hier naar.

Bedankt voor het lezen!

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

negentien + vijf =