Bodyhack: 20 % Meer Testosteron In 2 Minuten!

Met deze ‘bodyhack’ kan je testosteron spiegel me tot 20% verhogen. Het goede nieuws is dat je dit al binnen 2 min kan doen, je er niets hoeft te kopen, en je nu meteen kan toepassen. Er bestaat een wetenschappelijke basis voor dit eenvoudige truukje.

Het heeft namelijk met je lichaamstaal te maken..

 

 

Lichaamstaal beïnvloedt de testosteronproductie

 

 

De meeste communicatie verloopt non-verbaal. Dit betekent dat onze lichaamstaal erg belangrijk is.  55% van alle communicatie verloopt visueel ( via lichaamstaal en oogcontact etc.), 38% heeft met de stem te maken (toonhoogte, snelheid, volume, manier waarop je iets zegt). De woorden die je zegt maken slechts 7% uit.

Het feit dat mannen en dieren met veel zelfvertrouwen de gewoonte hebben om een bepaald soort lichaamstaal te vertonen. In de biologie worden dominante mannetjes ook wel als alpha gekenmerkt.

Een baviaan kan bijvoorbeeld zijn kracht tonen door zijn adem in te houden. Zo verbreedt hij zijn borstkas. Een succesvolle zakenman kan bijvoorbeeld met zijn handen achter zijn hoofd achterover leunend in een stoel laten zien dat hij niet bang is om zijn ruimte te nemen en dat hij in controle is.

Onzekerheid en zwakte kunnen ook worden opgemerkt door lichaamstaal.  Nerveus  gefrutsel met je vingers, wegkijken, schouders ingetrokken, je benen over elkaar en een slecht postuur communiceren allemaal dus te zwak, bang en niet in controle bent.

Dit maakt allemaal deel uit van onze evolutie. Het zit gewoon in ons brein ingeprent. Vaak doen we deze dingen, zonder dat we doorhebben.

Wanneer je lichaamstaal verandert naar krachtige, zelfverzekerde  ‘alpha’ lichaamstaal, zorgt dit er dan voor dat wij onszelf ook krachtiger en meer zelfverzekerd zouden voelen? En zou zwakke lichaamstaal ertoe kunnen leiden dat wij ons wakker en inferieur zouden gaan voelen?

Dat is precies wat dit onderzoek van Cuddy et Al. onderzocht.

De onderzoekers namen 24 testpersonen. Deze personen stonden allen wat speeksel af, om hun hormoonspiegel in rustniveau te meten. (dit kan je trouwens ook makkelijk thuis doen, is aan te raden!)

De de testpersonen werden willekeurig in groepen verdeeld. Zij moesten of zogenaamde  power–poses aannemen, of low-power-poses. Hieronder staat een afbeelding met de poses die werden gebruikt in de studie.

lichaamstaal testosteron

 

De proefkonijnen moesten hun poses voor 2 min aanhouden. Daarna onderzochten de onderzoekers weer de concentratie hormonen via het speeksel, om te kijken of er enig verschil was..

En dat was zeker. Na slechts 2 min een powerpose aangenomen te hebben, steeg de testosteron spiegel met wel 20%. Tegelijkertijd nam het stresshormoon cortisol af met wel 25%

Lichaamshouding Testosteron

Echter, de groep die low-power poses A man zag een testosteron spiegel dalen met 10%. Ook houden zij een verhoogde cortisol spiegel: namelijk 15% meer.

Deze resultaten tonen aan dat wanneer je krachtige, zelfverzekerde lichaamstaal vertoont, je hersenen en je hormonen dit oppikken en dit zullen volgen. Dit proces maakte krachtiger meer zelfverzekerder en relaxter.

Maar wanneer je juist zwakte en onzekerheid communiceert door middel van lichaamstaal, zullen in je hersens en je hormonen zich hier ook op aanpassen. Dit maakt je zwakker en meer gestrest.

De onderzoekster die het onderzoek leidde, Amy Cuddy, heeft nog een interessante TED toespraak gedaan:

 

 

Conclusie

 

 

Het is geen mythe dat je lichaamstaal je gedacht best, hersenen en zelfs de hormonen kan beïnvloeden.

Deze 20% verhoging in de testosteronspiegel van slechts 2 min even aandacht besteden aan je lichaamstaal, laat zien hoe makkelijk kan zijn om je testosteron spiegel natuurlijk te verhogen.

Bedankt voor het lezen!

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

13 − 8 =