Boost Je Testoteron ENORM Met Intermittent Fasting (Tussentijds Vasten)

tussentijds vasten en testosteron spiegel

Intermittent fasting is een dieet dat je hormoonhuishouding een boost geeft. Het kan ondermeer leiden tot wel 2000% meer groeihormoon en 180% meer testosteron!

Tijdens Intermittent Fasting (vrij vertaald naar Tussentijds Vasten.. klinkt toch niet zo lekker) wordt er meer LH vrijgegeven, LH is het hormoon dat verantwoordelijk is voor de testosteronproductie.

Er zijn twee echt goede engelstalige websites gericht op intermittent fasting. In Nerland kennen wij drogespieren.nl

1. Martin Berkhan´s Leangains.com
2. Brad Pilon’s EatStopEat.com
3. (Marky) Mark´s Droge Spieren.nl (met het boek Vet Verliezen 1.0)

Martin Berkhan laat aan de hand van wetenschappelijke onderzoeken duidelijk zien dat intermittent fasting niet leidt tot de zogenaamde “hongermodus” en dat er geen verband is tussen kortdurend vasten en spierverlies.

Ook heel goed is Brad Pilon’s e-book, Eat Stop Eat. Hij leidt daar aan de hand van studies onder andere zien dat na 24 uur van vasten je groeihormoon niveau met 2000% toeneemt.

Sommige mannen denken nog steeds dat zij elke paar uur een paar kleine maaltijden moeten eten. Dit is echt klinkklare onzin. de moderne wetenschap heeft achterhaalde principes ingehaald. in het kort: elke keer dat je iets eet, schiet je insuline omhoog en neemt je testosteron een duik.

Wat is Intermittent Fasting precies?

 

In het kort, intermittent fasting betekent dat je tijdelijk geen calorieën tot je neemt. Je kan wel water drinken, of (zwarte) koffie/thee. Zolang er maar geen calorieën inzitten.

De leangains methode volgt een vastentijd van 16 uur. Na deze 16 uur volgt een periode van 8 uur, waarin je al je benodigde calorieën tot je neemt. Dit proces herhaalt zich dagelijks.

De Eat Stop Eat methode is ietsje anders. Je eet niets gedurende 24 uur. Dit doe je dan 1 of 2 keer per week.

En dan is er ook nog de luie mensen versie: Niet ontbijten en de eerste maaltijd rond lunchtijd nemen.

Eigenlijk simuleer je zo het eetpatroon van de oermens. Een eetpatroon dat echt geschikt is voor het menselijk lichaam. wij zijn de laatste jaren zo snel geëvolueerd dat ons lichaam niet in staat is de verandering in ons voedingspatroon bij te houden. Zie ook wel het artikel over het paleo dieet en de testosteronspiegel.

 

Intermittent Fasting en Testosteron

 

Nu je een idee hebt waar intermittent fasting over gaat, duiken we dieper in op het effect van intermittent fasting op de testosteronspiegel.

Intermittent fasting is namelijk het beste ´dieet´ om je testosteronspiegel te verhogen.
Zonder wetenschappelijke onderbouwing is deze claim natuurlijk niets waard. Daarom volgen deze feiten:

A) Het is een goed onderzocht feit dat elke keer dat je iets eet, je testosteronspiegel daalt. Het maakt niet uit of het vet, koolhydraten of eiwitten zijn die je eet. Wanneer je ontbijt en ook nog meer kleinere maaltijden gedurende de dag nuttigt, daalt je testosteronspiegel elke keer dat je eet. Wanneer je aan intermittent fasting doet, neem je je calorieën in een kortere tijd tot je. Dit betekent dat je je testosteron spiegel niet de hele dag negatie beïnvloedt.

B) In dit onderzoek  tonen de onderzoekers aan dat bij gezonde mannen, een kleine tijd van vasten (tijdens de ramadan) genoeg was om het niveau luteïniserend hormoon in het bloed met wel 67% te verhogen! LH is direct verantwoordelijk voor de testosteronproductie.

C) In dezelfde studie zagen de onderzoekers dat de testosteronspiegel van deze mannen met wel 180% toenam! En dit in een relatief kleine periode van vasten. Dit betekent dat intermittent fasting direct invloed heeft op je testosteronspiegel, en niet zo dat het een aantal weken kan duren, zoals bij sommige supplementen.

D) In deze studie op mensen toonden wetenschappers aan de na 24 uur van vasten, het groeihormoon IGF-1 met 2000% toeneemt. Groeihormoon stijgt in verhouding met testosteron en is zeer anabolisch.

E) Intermittent fasting is de snelste manier om lichaamsvet te verbranden!  (na 12 uur gevast te hebben zullen de enzymen in je lichaam vet gaan verbranden. En hoe minder lichaamsvet je hebt, hoe meer testosteron. Tenminste, tussen de 7 en de 10% is optimaal. Als je een zeer laag percentage lichaamsvet hebt, maak je ook minder testosteron aan omdat de oestrogeen/testosteron ratio uit balans kan zijn.

F) Vasten leidt to autofagie . Dit is het proces waarin je cellen zich ontdoen van giffen en oestrogene chemicalien. Het verminderen van lichaamsvreemde oestrogenen (xeno-oestrogenen) is natuurlijk goed voor je testosteronspiegel.

G) Tijdens het vasten daalt je leptine niveau. Een lager leptine niveau stimuleert de testosteronproductie.

Koop het nu!

Wat we uit deze studies kunnen concluderen is het feit dat intermittent fasting de testosteronspiegel verhoogt, tezamen met alle belangrijke hormonen die verantwoordelijk zijn voor een goede testosteronproductie. Tegelijkertijd onderdrukt intermittent fasting de hormonen die schadelijk zijn voor de productie van testosteron.

Dus, als je een man bent kan intermittent fasting een uitstekende manier zijn voor een optimale hormoonspiegel.

 

Conclusie

 

Deze post is niet lang genoeg om het hele concept van intermittent fasting goed uit te leggen. Daarom raden wij aan een het e-boek Vet Verliezen 1.0 te lezen of www.leangains.com (wel engelstalig) te bezoeken.

Maar nu weet je wel dat intermittent fasting een van de beste ” bodyhacks” is om je testosteronspiegel te verhogen, op een natuurlijke manier.

Er zijn weinig natuurlijke dingen die een één dag je testosteronspiegel met 180% kan verhogen, zoals Intermittent Fasting dat doet!

Wat vind jij van intermittent fasting? Laat het ons weten in de comments!

Bedankt voor het lezen!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

negen + 13 =