Eiwitten en Testosteron: Beïnvloedt De Hoeveelheid Proteine de Testosteronspiegel?

Eiwitten zijn populaire macronutrienten tegenwoordig. Het wordt ook wel gezien als de heilige graal van voedingstoffen. Het is niet ongewoon om bodybuilding- en fitnesswebsites te zien die aanraden om vooral te focussen op je eiwitinname. Ook omdat zij zo kunnen verdienen aan de verkoop van eiwitpoeders en dergelijke.

Eiwit kan dan misschien wel de meest belangrijkste voedingsstof zijn wat betreft het onderhouden van spiermassa, maar voor testosteronproductie is het veel minder belangrijk.

Hoe Eiwitten de Natuurlijke Testosteronproductie Beïnvloeden

 

eiwit testosteron proteine

Advertentie

Veel mannen (die aan bodybuilding of fitness doen) zweren bij een dieet rijk aan eiwitten. Net zoals de fitness sites die geld verdienen aan de verkoop van eiwitshakes.

De logica achter het eten van minder eiwitten (ongeveer de helft van wat bodybuilding websites etc. aanraden) komt neer op een betere verhouding met koolhydraten en vetten. Hoe meer calorieën je relatief uit eiwitten verkrijgt, hoe minder koolhydraten en vetten je tot je kan nemen. En hoe minder je van deze twee vinnen krijgt, hoe lager  je testosteronproductie.

Vetten en koolhydraten spelen een veel belangrijkere rol wanneer je je testosteronspiegel op een natuurlijke manier wil verhogen.

Dit blijkt wel uit de volgende onderzoeken:

A) In dit onderzoek verdeelden de onderzoekers de testpersonen in twee groepen. De ene groep kreeg een koolhydraat-rijk/eiwitarm dieet. De andere groep volgde een eiwitrijk/koolhydraat-arm dieet. Zij kregen dezelfde hoeveelheid vetten en calorieën. Na 10 dagen toonden de resultaten aan dat de groep rijk aan eiwitten een significant lagere hoeveelheid vrij testosteron hadden (-36%), alsook meer SHBG en meer cortisol.

B) Dit onderzoek nam 1552 tussen de 40 en de 70 jaar. Longcope et al. vonden uit dat wanneer mannen minder eiwitten eten, zij een significant lagere sekshormoon bindend globuline (SHBG) spiegel hebben. Dit leidt tot een significante verhoging van vrij testosteron. SHBG is een eiwit dat zich aan de vrije testosteronmoleculen bindt, en ze zo ongeschikt maakt voor direct gebruik door het lichaam.

C) In dit onderzoek vonden de onderzoekers uit dat diëten rijk aan eiwitten de testosteronspiegel verlagen bij mannen die aan krachttraining doen.

D) In dit Finse onderzoek, Hulmi et al. ontdekten dat het consumeren van een eiwitshake met 25g eiwitten (wei en caseïne) vlak voor een krachttraining, de testosteronspiegel flink deed dalen. Ook daalde de hoeveelheid groeihormoon.

Zoals je kunt zien is eiwit het minst belangrijk wanneer je je testosteronspiegel wil verhogen. Eiwitten zijn niet per definitie “slecht” , maar een eiwitrijk dieet laat weinig ruimte over voor vetten en koolhydraten, die superieur zijn aan eiwitten wat betreft het optimaliseren van de natuurlijke testosteronproductie.

Als je aan gewichtheffen doet, is het aangeraden om ongeveer 25 tot 30% van je dagelijkse calorieën uit eiwitten te halen. Dit is  meer dan genoeg als je spieropbouw als doel hebt.

En eiwitpoeders zoals wei en caseïne dan?

Het is beter om je macro- en micronutrienten uit een gezond en gevarieerd dieet te halen. Mocht dat toch niet lukken, dan is het wel aan te raden om een gezond, organische vorm van eiwitpoeder te gebruiken. Veel van de commerciële/populaire eiwitpoeders zitten vol met chemische zoetstoffen en smaakmakers.

 

Conclusie

Eiwit is de minst belangrijke macronutrient als het op je testosteronproductie aan komt. Maar het is wel belangrijk voor droge spiermassa op te bouwen en te onderhouden.

Dat gezegd hebbende, pas op voor bodybuilding websites die je hun eiwitpoeders willen aansmeren. Het is voor hun gunstig om zoveel mogelijk te verkopen. Je kan makkelijk genoeg spieren opbouwen met iets minder eiwit, en zonder je testosteronspiegel te verlagen.

Probeer ongeveer 25-30% van je dagelijkse calorieen uit eiwitten te verkrijgen, als het je doel is om spieren op te bouwen en tegelijkertijd je testosteronspiegel op peil te houden.Als je niet aan trainen doet, is ongeveer 20% genoeg.

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

twee − 1 =