Creatine Gebruik & Dihydrotestosteron (DHT)

Wat is Creatine?

Creatine (kreatine) is een stof die van nature voorkomt in bijna alle levende wezens. Het is een belangrijk bestanddeel in het aanmaken van spierweefsel. Het is ook één van de meest onderzochte, gebruikte en gerespecteerde bodybuild supplementen die er bestaan.

Creatine verhoogt de concentratie ATP (adenosine triphosphate) moleculen in spierweefselcellen. Dit verbetert het zenden van signalen tussen- en de energieproductie van cellen door het gehele lichaam. Dit is waarom deze stof zo veel verschillende positieve uitwerkingen heeft in het zenuwstelsel, de hormoonhuishouding en je spieren.

Er is al een heleboel onderzoek gedaan naar deze stof.

Hieronder volgen een aantal interessante onderzoeken:

A) Creatine heeft meer dan 70 peer-reviewed onderzoeken op mensen gedaan, waar het de krachtoutput keer op keer verhoogde (study, study, study, study, study,study, study, study, study….)
B) Deze 8 onderzoeken op mensen laten zien hoe het cellulaire hydratatie stimuleert. (study, study, study, study, study, study, study, study).

C) Deze 10 onderzoeken op mensen laten zien dat creatine de aanmaak van droge (spier)massa versneld (study, study, study, study, study, study, study, study, study,study).

D) Deze 4 onderzoeken op mensen laten zien dat het significant de vermoeidheid vermindert (study, study, study, study).

Veel bodybuild supplementen zijn een verspilling van tijd en geld. Maar dit supplement zeker niet. Absoluut niet.

En wat misschien nog zelfs beter is, is dat creatinepoeder echt heel goedkoop is. Het is één van de goedkoopste en effectiefste supplementen verkrijgbaar.

Dat komt omdat de meest eenvoudige (en goedkoopste) vorm van creatine, creatine monohydraat, net zo effectief – of soms zelfs effectiever) bleek dan de duurdere vormen van creatine. (zoals kreatine purycate, cre-alkalyn, etc). Laat je dus niet gek maken door de marketingclaims van supplement bedrijven. Duurder betekent niet altijd beter

Nu je een idee hebt hoe effectief dit middel is als voedingssupplement voor atleten, gaan we een kijkje nemen naar:

CREATINE, DHT & TESTOSTERON

Zoals je hierboven kunt zien, heeft dit supplement veel verschillende positieve effecten op het gebied van krachtoutput, droge massa, hydratie en energie.

Maar kreatine heeft nog een aantal andere zeer voordelige eigenschappen, die we nog niet hebben besproken.

Kreatine verhoogt de testosteronspiegel, en de DHT spiegel. Wanneer je meer testosteron hebt, kan er meer worden omgezet naar DHT. Laat creatine nou sowieso meer testosteron omzetten naar DHT, dus dubbele winst. DHT is een 3 tot 5 keer zo krachtig androgeen dan testosteron.


Maar DHT is toch slecht? Het leidt tot haarverlies en een vergrote prostaat? Nee.

Wetenschappelijke studies

A) Dit onderzoek onderzocht of creatine mogelijk enige positieve uitwerkingen zou hebben om de vaardigheden te verbeteren, van mensen die wakker worden gehouden. Als bijproduct zagen zij dat creatine de testosteronspiegel significant verhoogde.

B) Dit onderzoek uit 2009 toonde aan dat na een laadfase van 7 dagen, gevolgd door een onderhoudsfase van 14 dagen, suppletie in staat was om de hoeveelheid dihydrotestosteron (DHT) met 56% en respectievelijk 40% te verhogen. Deze scores vergeleken met baseline.

De verhouding tussen DHT en testosteron nam met 36% toe, na de initiële 7 dagen van suppletie. Dit bleef verhoogd met 22% tijdens de onderhoudsfase. Dit lijkt erop te duiden dat kreatine de hormoonspiegel dosis-afhankelijk verhoogt.

C) Dit onderzoek nam een aantal sporters van de universiteit en volgde hen gedurende 10 weken. De atleten volgden alle hetzelfde trainingsschema. Zij werden in drie groepen verdeeld:

  • Groep 1: Placebo
  • Groep 2: Creatine
  • Groep 3: Creatine & Beta-alanine

De resultaten toonden aan dat bij de groep die kreatine kreeg, de testosteronspiegel en de krachtoutput significant toe nam.

D) De onderzoekers van dit onderzoek namen 17 mannen en lieten hen overtrainen in de sportschool. Dit onderzoek bekeek de effecten van creatine op de korte termijn. Zij werden verdeeld in twee groepen. De eerste groep kreeg 0.3 gram creatine per kg lichaamsgewicht. De tweede groep kreeg een placebo

De resultaten toonden aan dat tijdens overtrainen, de creatinegroep in staat was om hun krachtoutput beter te behouden, dan de groep die een placebo kreeg. De creatine-groep had ook continue meer totaal & vrij testosteron, dan de placebogroep.

E) De onderzoekers van dit onderzoek namen een aantal zwemmers. Zij zagen dat kreatine suppletie in staat was om de snelheid van de zwemmers tijdens de 50 meter sprint te verhogen met gemiddeld 4.6%. Ook zagen zij dat de testosteronspiegel van de zwemmers 15% hoger was dan vergeleken met de placebogroep.

F) Dit onderzoek onderzocht hoe veilig creatine gebruik  op de lange termijn is. Atleten die al 4 jaar kreatine namen, hadden geen last van gezondheidsproblemen. Wel hadden zij over het algemeen een hogere testosteronspiegel.

G) In dit onderzoek namen 20 mannen die aan krachttraining deden, 4 x 5 g creatine per dag, of 4 x 5g dextrose (placebo). Gedurende een week werden hun hormoonspiegels gemeten. De testpersonen deden krachttraining op dag  3, 5 en 7. Na de initiële laadfase van kreatine (of placebo), lieten de resultaten zien dat vergeleken met placebo, de creatinegroep 17% meer testosteron had, en -13% minder cortisol.

Dus als we de grote hoeveelheid wetenschappelijke studies naar de werking van kreatine bekijken, kunnen we concluderen dat creatine behoorlijk positief naar voren komt. Een goedkoop supplement, dat al van nature in het lichaam aanwezig is, dat een positieve invloed heeft op

  • je kracht
  • je testosteron
  • je DHT
  • cellulaire hydratie
  • symptomen van vermoeidheid

En daarbovenop hebben meerdere onderzoeken aangetoond dat creatinegebruik veilig is. Zelfs op de lange termijn, als je een normale dosis neemt.

 

Hoe kan ik creatine het beste gebruiken?

Antwoord: De meeste mensen doen een creatine kuur. Dit doe je door een laadfase te doen. Dit is ongeveer 20 gram per dag, gedurende 5-7 dagen. Daarna krijg je de onderhoudsfase. Nu neem je ongeveer 2-5 gram per dag. Doe dit ongeveer voor een maand. Nu is het aangeraden om één of twee weken geen kreatine te nemen, zodat het zich niet gaat ophopen in de nieren.
Moet ik nog iets anders weten, wanneer ik creatine gebruik?

Antwoord: Ja. Het zorgt namelijk voor een verbeterde wateropname door spiercellen. Je cellen gebruiken dus meer (en efficiënter) water tijdens je creatine kuur. Dit betekent dat je meer dan genoeg water moet drinken tijdens het kuren. Zo voorkom je uitdroging of het vasthouden van water.

Te veel crea kan negatieve uitwerkingen hebben op de nieren. Zij kunnen niet goed meer functioneren, wanneer de creatine-waarden te hoog worden. Dit is niet iets om bang voor te zijn. Van teveel water ga je ook dood. (of te veel vitamines, of eten.. je snapt het.)

Het is hetzelfde met kreatine. Neem te veel, en de voordelen zullen veranderen in nadelen.

Wat is de beste creatine?

Beste Creatine MonohydraatAntwoord: Pure creatine monohydraat. De goedkoopste en puurste vorm van kreatine, die in wetenschappelijk onderzoek net zo effectief – of zelfs effectiever – is gebleken, dan de duurdere bewerkte creatine. Veelal zijn dit van die bodybuild supplementen met namen als MEGA MUSCLE XXL en staat d’r een enorme bodybuilder op de verpakking

In andere woorden, koop gewoon pure creatine monohydraat en val niet ten prooie aan de slimme marketingstrategie van de bodybuild supplement industrie.

Conclusie

 

Kreatine is wat ons betreft het beste supplement verkrijgbaar.

Zelfs als je niet geen spieren wilt opbouwen, zijn de voordelige effecten van dit supplement iets wat je wilt hebben. (meer testosteron, meer DHT, meer energie en meer kracht).

Het supplement  heeft honderden verschillende onderzoeken die zijn testosteron, DHT en kracht verhogende effecten onderschrijven.

Dus doe jezelf een lol en haal wat goedkope en pure creatine monohydraat. Verspil je geld niet aan extra dure “speciale” formulaties van creatine.

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

6 + 8 =